|
Socjologia UŚ Forum III roku socjologii UŚ.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
poteflon
podchmielony
Dołączył: 04 Paź 2007
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: es-ce, szczyrk
|
Wysłany: Pon 20:49, 08 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
mnie tez jest wszystko jedno ale nie sadze zeby sie zgodzila. o ile sie nie myle to 17 osob to zdaje a budyznska jako 'nowo zatrudniony pracownik" nie ma czasu na nic..... sasasasasasa.....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kudal
podpity
Dołączył: 03 Paź 2007
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Skąd: katowice
|
Wysłany: Pon 21:19, 08 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
ja wam jakas sciage zrobie z tych skryptow z mikro:)znajcie moje dobre serce!!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
gangster
podchmielony
Dołączył: 03 Paź 2007
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Skąd: n/d
|
Wysłany: Pon 22:58, 08 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
Myślę, że zrobi ustny, bo jakby miała te nasze "prace" sprawdzać to by jej to zajęło do 11 listopada. No i faktycznie zdawalność większa.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Zbysiu
podpity
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: GKS KATOWICE
|
Wysłany: Wto 17:58, 09 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
Jak ustny to nawet nie zaczynam sie uczyć.
btw te pytania co ktoś tam wciepnął to jest mix termin 0 + 1 czy sam 1 lub zerowy termin ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
poteflon
podchmielony
Dołączył: 04 Paź 2007
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: es-ce, szczyrk
|
Wysłany: Wto 18:33, 09 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
nie wiem jaki to byl termin nawet nie wiem skad to mam. ale juz za moment wam tu wypierdole mini podsumowanko cyzli to co moim zdaniem jest najwazniejsze lub o co wg mnie moze zapytac...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
poteflon
podchmielony
Dołączył: 04 Paź 2007
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: es-ce, szczyrk
|
Wysłany: Wto 18:42, 09 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
SPOŁECZEŃSTWO
Turowski: historycznie uksztaltowana wielość zbiorowości, grup spol. Oraz instytucji wzajemnie od siebie uzależnionych, zintegrowanych przez instytucje społecznie nadrzedne (narod, plemie, rod) posiadające określone wspolne obiektywne warunki bytu i kompleksy kultury
3 komponenty: -rozne formy zycia spol. Powiazane strukturami
-obiektywne warunki bytu
-wspolne kompleksy kultury
Goodman: wspolna kultura +terytorium +tożsamość
STRUKTURA SPOLECZNA
2 aspekty: anatomiczny i fizjologiczny
a) wymiar empiryczny: ludzie, male grupy, wielkie grupy, wielkie systemy społeczne
b) wymiar teoretyczny: dzialania jednostek, mikrostruktury, makrostruktury
w aspekcie czasowym: układ aktualnie istniejący, antycypowany, idealny
GRUPA
Turowski: zbior ludzi, którzy w dazeniu do wspolnych wartości zlaczeni sa wiezia spoleczna i wytworzyli zewnetrzna organizacje
Goodman: dwie lub więcej osób, które mają poczucie wspólnej tożsamości i między którymi zachodzą strukturalnie uporządkowane interakcje oparte na wspólnym zestawie oczekiwań co do partnera
Szczepański: pewna ilość osób powiązanych systemem stosunków regulowanych przez instytucje, posiadający wspólne wartości i posiadający poczucie odrębności, jest całością ułożoną w system wg określonej zasady, podobieństwo i odrębność ważne są dla poczucia tożsamości
Szacka: czynniki decydujące o istnieniu grupy: obiektywne(interakcje), subiektywne, wewnetrzne ustrukturowanie grupy
Szmatka – struktura trójwymiarowa grupy społecznej:
- wymiar dominacji/ podporządkowania (przywództwo)
- wymiar przyjaźni/nieprzyjaźni
- wymiar orientacji instrumentalnej (zadaniowej)/ ekspresyjno-emocjonalnej
Grupa jako zbior osob 2 aspekty: ilościowy i jakościowy (wzor fizyczny, moralny, funkcje członka grupy)
Merton_granice grupy
członkowie grupy pozostają w interakcjach
członkowie grupy sami określają się jako członkowie
członkowie grupy są określani przez innych jako członkowie
Członkostwo 2 typy: obiektywne i subiektywne
Członek realny, nominalny, peryferyczny, czlonkostwo ideologiczne
Wartości grupy:
-orientacja interpretatywna: wartości to zadania, pozadane przez grupe stany rzeczy
- orientacja strukturalno- funkcjonalna: wartości to funkcje czyli to co grupa robi dla członków (jawne/ukryte, zewnętrzne/wewnętrzne)
Normy grupowe:
McIver, Page: 5 systemow normatywnych (kodeksow): religijny, moralny, prawny, obyczajowy, mody
Sankcja- reakcja grupy lub osoby na zachowanie jednostki w sytuacjach społecznie ważnych; ma na celu skłaniać ludzi do zachowań pożądanych i odstraszać od niepożądanych
Funkcje norm moralnych
- przyczyniają się do osiągania celów grupy
- pozwalają na zachowanie tożsamości
źródła norm: wewnętrzne (z interakcji) i zewnętrzne (np.narzucane)
konformizm: zgodność norm, postaw, zachowań członków i grupy, poddawanie się naciskom grupy i zmiana zachowania lub poglądów pod ich wpływem
czynniki decydujące o konformizmie:
- cechy i sklad grupy
- cechy zadania
- cechy osoby na która wpływ jest wywierany
WIĘŹ SPOŁECZNA
Szczepański_więź to coś, co trzyma grupę wewnętrznie, zapewnia lojalność członków
Turowski_fakt uzależnienia lub zjednoczenia się członków danego zbioru ludzi wokół określonych wartości czy pełnionych funkcji społecznych
Jacher: wiez jako suma czynnikow:
obiektywne podloze, stosunki rzeczowe, poczucie łączności
wskaźniki więzi:1.istnienie kontaktow społecznych
2.elementy subiektywny (świadomość „my”)
Rybicki: typy wiezi: naturalna/stanowiona/zrzeszeniowa, czesciowa/calkowita, formalna/nieformalna, krotkotrwala/dlugotrwala
Jacher: typy wiezi: towarzyska, pracownicza, lokalna, miejska, narodowa, rodzinna
Dyczewski: wiez rodzinna: kompleks sił przyciągających jej członków do siebie i wiążących ich ze sobą, wynikających ze związku małżeńskiego, wspólnych doświadczeń
Podtypy wiezi: osobowa, strukturalno-przedmiotowa, kulturowa
WEWNETRZNA ORGANIZACJA GRUPY
Goodman: status: zwrotny, przypisany, osiagany, dominujący
Merton: zestaw statusow, sekwencja statusow,
Linton: status w osobowości: osobowość statusowa/ podstawowa, status czynny/ utajony
ROLA SPOLECZNA
Szczepański: (1) względnie stały i wewnętrznie spójny system zachowań będących reakcjami na zachowania innych (2) przebiegający wg ustalonego wzoru
Goodman: aspekty: 1. oczekiwania 2. zachowanie rzeczywiste
Levinson: pojęcie roli wywodzi się z pojęcia pozycji społecznej
pozycja to umiejscowienie czyli anatomia organizacji/ rola to aspekt fizjologii organizacji
obejmuje funkcję, adaptację, proces; jest dynamiczna, rola to strukturalnie przypisywane nakazy (normy, oczekiwania), połączone z daną pozycją; zbiór oczekiwań wyprodukowanych „poza” osobą, koncepcja.
Linton: struktura roli: oczekiwania/ wlasna koncepcja/ zachowanie
Szmatka: poziomy roli:
1.strukturalnie narzucone nakazy roli: ułatwienia/ dylematy
2. osobowosciowa definicja roli: koncepcja roli/ odegranie (aspekt behawioralny)
Cechy roli: podstawowe, peryferyjne, wystarczajace
Tuner: klasy oczekiwan związanych z rolą: wynikające ze scenariusza/ ze strony innych aktorow/ ze strony publiczności
Szczepanski: proces realizacji roli zalezy od:
-wzory osobowe (cechy idealne/ idealne sposoby zachowania)
-definicja roli w grupie
-struktura i organizacja wewn. grupy
-sposby identyfikacji jednostki z grupa
Typy ustosunkowania jednostki do roli:
*przystosowanie: identyfikacja, wdrukowanie, naznaczenie, wrastanie, fetyszyzacja
*manipulacja: funkcja fasadowa, instrumentalna
*negacja roli
*kreacja roli
Goodman: ciśnienie/napiecie roli:trudności w wypelnianiu,konflikt rol,sprzeczne wymagania
PRZYWÓDZTWO I WŁADZA
Przywództwo- określanie celow, kontrola rol i zadan, umiejętność oddziaływania na grupe
Władza- możliwość wywierania wpływu, stosunek zależności, sankcje, kontrola, przymus
Style przywództwa: instrumentalny/ ekspresyjny
Źródła przywództwa: formalne (stanowisko)/ nieformalne (pewne cechy osoby)
Drucker_efektywny przywódca – ceni swój czas, stawia ambitne cele, wykorzystuje sytuacje, w pełni koncentruje się na najważniejszych zadaniach, umie klasyfikować problemy i rozważać argumenty za i przeciw
2 orientacje: na pracownika/ na produkcje
Slater typ idealny: łączy zorientowanie na produkcję z dbaniem o pracownika
niemożność pogodzenia ról zadaniowych i towarzysko-emocjonalnych
przywódca zadaniowy: zmusza ciągle do nowych rzeczy – nie jest lubiany, ale jest szanowany
przywódca emocjonalny: sprzyja prądom zachowawczym – najbardziej popularny i lubiany
Fiedler teoria uwarunkowań: uwzględnianie wpływów sytuacyjnych, zależnie od potrzeb człowiek staje się przywódcą bardziej zadaniowym lub bardziej emocjonalnym
House koncepcja drogi do celu
na proces oddziałują środowiskowe czynniki sytuacyjne i czynniki sytuacyjne ze strony podwładnych
czynniki sytuacyjne:
a) środowiskowe, na które przywódca nie ma wpływu
struktura zadań / system podległości
b) ze strony podwładnych – ich osobowość
umiejscowienie kontroli / doświadczenie / zdolności.
1. dyrektywne
lepsze, gdy zadania są niejednoznaczne lub stresujące, gdy w grupie istnieje poważny konflikt, bardziej zadowolone osoby o zewnętrznym umiejscowieniu kontroli.
2. wspomagające
zwiększa efektywność i zadowolenie, jeśli podwładni wykonują zadania strukturalizowane, gdy grupa jest sformalizowana.
3. przywództwo uczestniczące/demokratyczne
gdy podwładni mają wewnętrzne umiejscowienie kontroli
4. przywództwo zorientowane na osiągnięcia
gdy zadania nie mają wyraźnej struktury, przywódca uzupełnia braki
Levin: style przywództwa: autokratyczny/ demokratyczny/ liberalny
Style pod katem skuteczności:
- styl autokratyczny jest efektywny, gdy przywódca jest akceptowany, jego żądania są jasne, pozycja silna lub gdy nie jest akceptowany i nie ma celu.
- styl demokratyczny jest efektywny, gdy pozycja lidera jest średnia, cel niejasny, a stosunek podwładnych neutralny
McGregor: kategoria X (leniwi) i Y (pracowici i ambitni)
Rickert: 4 style kierowania:
1)autorytarno-despotyczny 2)autorytarno-zyczliwy 3)konsultatywny 4)demokratyczny
Tannenbaum i Schmidt:
polecenie / sprzedawanie / testowanie / konsultowanie / wspolpraca / delegowanie
Typologia przywództwa:
1.legalne 2.charyzmatyczne 3.wizjonerskie 4.samozwancze 5.zespolowe
Thread źródła władzy:
-posluszenstwo(lęk) –eksperta(kompetencji) –nagradzania –karania –odniesienia
Lippet: zwiazek miedzy zachowaniem a pozycja w grupie: naśladowanie osob o wyższej pozycji, one inicjuja wiecej zadan, bardziej aktywne, kontroluja
KLIMAT ORGANIZACYJNY GRUPY
Motywacje wpływające na klimat:
- bezpieczenstwa -> klimat biurokratyczny
- władzy -> klimat autorytarny
- osiągnięć -> klimat innowacyjny
- afiliacji -> klimat towarzyski
Szmatka_struktura afektywna, tj. struktura uczuć_2 aspekty:
1. uczucie grupowe – dominujące w grupie uczucie satysfakcji lub frustracji, silnych związków z grupą lub alienacji
2. struktura socjometryczna z atrakcyjnością interpersonalną
Funkcje komunikacji w grupie:
1.kontrola 2.pobudza motywacje 3.wyrazanie emocji 4.usprawnia podejmowanie decyzji
Kierunki komunikowania się: pionowy (odgórny/oddolny), poziomy, ukosny
Komunikacja werbalna (ustna/pisemna) i niewerbalna
Bariery komunikacyjne: fizyczne, językowe, niezgodność komunikatow, percepcyjne i interpretacyjne, emocjonalne, brak umiejętności słuchania, dzialania konkurencyjne, manipulowanie informacjami, przeciążenie informacyjne, kulturowe
RODZINA
rodzina to społecznie aprobowany trwały sposób współżycia osób połączonych więzami malżeństwa, pokrewieństwa, bądź adopcji na ogół zamieszkujących pod wspólnym dachem i współdziałających ze sobą w ramach społecznie akceptowanego podziału ról
Adamski_rodzina stanowi duchowe zjednoczenie szczupłego grona osób, skupionych we wspólnym ognisku domowym aktami wzajemnej pomocy i opieki, oparte na wierze w prawdziwą lub domniemaną łączność biologiczną, tradycję rodzinną i społeczną
Tyszka: fukcje rodziny:
*biopsychiczne *materialno-ekonomiczne *społeczno-wyznaczające *socjopsychologiczne
Ziemska: funkcje rodziny:
-prokreacyjna (w: zaspokajanie potrzeb seksualnych, z: dostarczanie nowych członków społeczności)
-funkcja produkcyjna (w: zapewnienie potrzeb ekonomicznych rodziny, z: rodzina dostarcza społeczeństwu pracowników)
-funkcja usługowo-opiekuńcza (w: zaspokaja potrzeby bytowe – opiekuńczości etc.; z: opieka nad wymagającymi jej osobami – w rodzinie, a nie w placówkach państwowych)
-funkcja socjalizująca (w: socjalizacja partnerów, dzieci, z: przekazywanie kultury, wzorów zachowań)
-funkcja psychohigieniczna (w: zaspokojenie potrzeb emocjonalnych, z: zdrowie psychiczne członków rodziny)
Adamski 4 punkty decydujące o wyborze partnera:
1.bliskość przestrzenna 2.aspekt kulturowy i społeczny 3.obraz własnych rodziców jako model 4.nasze własne wyobrażenia o partnerze
Leo Srole skala anomii:
1)przekonanie o obojętności przywódców społeczności lokalnej wobec potrzeb jednostki
2)przekonanie, że niewiele da się osiągnąć w społeczeństwie, którego funkcjonowanie postrzegane jest jako zasadniczo niemożliwe do przewidzenia i chaotyczne
3)przekonanie, że realizowanie celów życiowych jest raczej niemożliwe
4)poczucie bezsensu
5)przekonanie, iż jeśli chodzi o społeczne i psychologiczne wsparcie to człowiek nie może liczyć na własnych przyjaciół
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
poteflon
podchmielony
Dołączył: 04 Paź 2007
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: es-ce, szczyrk
|
Wysłany: Wto 18:44, 09 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
aha i zeby nie blyo pretensji cyz cos tam. ja nie odpowiadam za tresc tego streszczenia, jest w chuj subiektywne i okrojone. zrobilam je dla siebie ale stwierdzilam ze chamem nie bede i sie podziele.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Zbysiu
podpity
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: GKS KATOWICE
|
Wysłany: Wto 19:14, 09 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
dzięęęęękuuuuuuuuuuujeeeeeeeeeemyyyyyyyyyy
(jak znam zycie to nawet tego nie przeczytam ;/)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
poteflon
podchmielony
Dołączył: 04 Paź 2007
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: es-ce, szczyrk
|
Wysłany: Wto 21:07, 09 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
a tak w ogole to mam pytanie, cyz ktos rozumie koncepcje tannenbauma i schmidta czy jakos tak? bo ja nie bardzo wiem o co biega moze dlatego ze nie bylam na zadnym wykladzie w zeszlym roku...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Guziecpunx
prawicowy oszołom
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Melinka
|
Wysłany: Wto 22:27, 09 Paź 2007 Temat postu: |
|
|
Z każdą następną funkcją czyli masz tam polecenie, sprzedawanie, testowanie, kosultowanie itp, zmniejsza się wpływ szefa na zadanie, zmniejsza sie jego moc decyzyjna, a zwiększa się podwładnych.
proste.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|